وظایف و اختیارات واحدهای دانشگاه
رئیس دانشگاه
- نظارت بر حسن اجرای امور آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اداری و مالی، عمرانی و امور خدمات علمی و کلیه ارتباطات داخلی و بین المللی دانشگاه هماهنگی واحدهای مختلف و پاسخگویی به مراجع ذیصلاح.
- تعیین خط مشی اجرایی دانشگاه در قالب سیاستهای علمی، آموزشی و پژوهشی.
- هدایت فعالیتهای فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، اداری و مالی و عمرانی دانشگاه.
- ارائه گزارش سالانه دانشگاه به هیات امناء.
- نظارت بر حسن اجرای فعالیتهای جاری دانشگاه و پیگیری اشکالات و تخلفات احتمالی و ارجاع آنها به مقامات ذیصلاح.
- مسئولیت امور مالی و اداری دانشگاه در حدود مقررات مصوب.
- نصب و عزل اعضای هیأت رئیسه و روسای دانشکدهها و مؤسسات و واحدهای وابسته و مدیران گروههای آموزشی (با رعایت تبصره های ۱ و ۲ ماده ۴ آئین نامه مدیریت دانشگاهها).
- اجرای مصوبات و آئین نامهها و بخشنامههای صادر شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
- تهیه و پیشنهاد سیاستها، اهداف و خطمشیها برای طرح در هیات امناء.
- ارائه پیشنهاد تاسیس، توسعه، انحلال و ادغام واحدها به شورای دانشگاه.
- ارائه پیشنهاد همکاریهای علمی با سایر موسسات آموزشی یا پژوهشی داخلی و خارج به شورای دانشگاه.
- نمایندگی حقوقی دانشگاه نزد مراجع ذیصلاح.
- نظارت بر امور انضباطی دانشگاه (هیات علمی، دانشجویان، کارمندان) در چهارچوب ضوابط و مقررات مصوب.
- پیشنهاد نمودار تشکیلاتی و اصلاحات اداری لازم (با هماهنگی هیأت رئیسه دانشگاه) برای اداره امور داخلی دانشگاه به هیات امناء.
- پیشنهاد بودجه سالانه دانشگاه (با هماهنگی هیات رئیسه) به هیات امناء.
- پیشنهاد توزیع و تخصیص فرصتهای مطالعاتی و دورههای کوتاه مدت آموزشی و تحقیقاتی داخل و خارج که طبق ضوابط به اعضای هیأت علمی آموزشی و پژوهشی تعلق میگیرد (با هماهنگی هیأت رئیسه) به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
دفتر ریاست و روابط عمومی
- ایجاد ارتباط اداری بین رئیس دانشگاه و واحدهای متبوع، اعم از شفاهی و کتبی و پیگیری آنها.
- دریافت و ثبت نامه هایی که از واحدهای مختلف ارسال میگردد و لازم است به رؤیت رئیس دانشگاه برسد و حصول اطمینان از پاسخگویی به موقع مکاتبات حوزه ریاست.
- تهیه پیشنویس و صدور نامه هایی که متضمن نظرات و دستورات رئیس دانشگاه به واحدهای مختلف میباشد.
- تهیه پیشنویس و ثبت و ارسال نامه ها، دستورها، بخشنامه ها و دعوتنامه های صادره.
- پیگیری و اجرای دستورات رئیس دانشگاه.
- جوابگوئی و رسیدگی به مشکلاتی که ارباب رجوع با واحدهای مختلف دانشگاه پیدا میکند.
- تنظیم برنامه های کاری و ملاقات رئیس دانشگاه.
- دعوت افراد جهت تشکیل جلسات و کمیسیونها.
- تنظیم صورتجلسات حوزه ریاست و ابلاغ آن به واحدهای ذیربط و پیگیری مصوبات جلسات مذکور.
- انجام امور اداری هیأت امناء و شوراهای دانشگاه و کمیسیونهای مختلف و ابلاغ مصوبات آنها به واحدهای ذیربط.
- انجام مکاتبات، دستور کار، تهیه و تدوین و تنظیم مصوبات هیأت امناء دانشگاه.
- تشکیل جلسات، تنظیم برنامه های نشستها، مراسم و فعالیتهای عمومی دانشگاه و انجام امور تشریفاتی و نظارت بر اجرای صحیح این گونه فعالیتها.
- ابلاغ دستورات صادره ریاست دانشگاه به افراد، مؤسسات و واحدهای تابعه.
- انجام اقدامات لازم جهت شرکت اعضای هیأت علمی دانشگاه در کنگرهها، کنفرانسها و سمینارهای داخلی و خارجی با همکاری واحدهای ذیربط.
- تهیه و تنظیم اجرای طرحها و برنامه های تبلیغاتی و انتشاراتی.
- مطالعه کلیه جراید و روزنامه ها و استخراج مطالب دانشگاهی برای ارسال به واحدهای مربوط.
- برنامه ریزی و اداره امور کنفرانسها و سمینارها.
- انتشار اخبار و اطلاعات داخلی دانشگاه جهت اطلاع کارکنان.
- اجرای کلیه امور مطبوعاتی و سمعی و بصری دانشگاه.
- تهیه برنامه های لازم جهت مراسم اعیاد و جشنها و امور تشریفاتی که از طریق دانشگاه برگزار میشود و پیشنهاد اعتبارات مورد نیاز آن به مسئولین ذیربط.
- بررسی صلاحیتهای اخلاقی، سیاسی و امنیتی نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاه در چهارچوب مقررات مصوب، ارسال مدارک متقاضیان به گزینش مرکزی و پیگیری نتیجه.
- ارسال نامه های محرمانه به مدیریتها و واحدها و ارگانهای مختلف و ثبت، ضبط، نگهداری و بایگانی نامه های محرمانه.
- همکاری در بهروز نمودن اطلاعات در سایت اینترنتی دانشگاه.
- جمع آوری اطلاعات و اطلاعرسانی اخبار علمی، پژوهشی، ورزشی و رفاهی دانشگاه به مردم و نیز آشنایی عموم به چگونگی و نحوه عملکرد واحدهای مختلف دانشگاه از طریق انتشار پیک دانشگاهی و خبرنامه های دورهای و رسانه های گروهی.
- عکسبرداری و تهیه فیلم از مراسم تشریفاتی سمینارها، مصاحبه ها و ... و نگهداری سوابق آنها.
- انجام امور مربوط به دعوت از شخصیتهای علمی و سیاسی و ... داخل و خارج از کشور با همکاری واحدهای ذیربط.
- انجام فعالیت در خصوص جذب کمکهای ملی و ... قطبهای مختلف کشور.
- بررسی مطالب، جراید و اخبار پیرامون فعالیتهای دانشگاه و تهیه پاسخهای لازم.
گروه همکاریهای علمی و بینالمللی
- برقراری ارتباط با سایر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی داخلی و خارجی به منظور جمعآوری اطلاعات علمی تحقیقاتی مورد نیاز و همچنین جلب همکاری آنان در زمینه های مختلف آموزشی و پژوهشی.
- ترجمه نامه ها، نشریات و مدارک ارجاعی مختلف به زبانهای فارسی و خارجی مورد نیاز دانشگاه و مؤسسات تحقیقاتی تابعه.
- تنظیم برنامه های سمینارها، کنگره ها، سمپوزیوم ها و کنفرانسهای علمی و تحقیقاتی بین المللی با همکاری دفتر ریاست و روابط عمومی و دانشکدهها و همچنین پیشنهاد اعتبارات مورد نیاز آن به مسئولین ذیربط.
- انجام امور مربوط به بورسیه ها، فرصتهای مطالعاتی و سفرهای علمی و نظارت بر امور تحصیلی آنها با همکاری معاونت آموزشی.
- توزیع و تخصیص بورسهایی که به اعضای هیأت علمی و دانش آموختگان ممتاز تعلق میگیرد.
- انجام بررسی های لازم به منظور جلب همکاری شخصیتهای علمی ایرانی مقیم خارج.
- فراهم آوردن شرایط جذب دانشجویان خارجی برای مقاطع تحصیلی مختلف با همکاری گروههای آموزشی.
- تشریک مساعی در برقراری ارتباط انجمن ها و هیأت های علمی دانشگاه با مجامع علمی بین المللی و دانشمندان خارجی با همکاری دفتر ریاست دانشگاه و دفتر همکاریهای علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
- تهیه تفاهمنامه های همکاریهای علمی با دانشگاههای خارج از کشور و عضویت در مجامع علمی و بین المللی.
- رسیدگی به امور مربوط به استادان و محققان خارجی در دانشگاه.
اداره حقوقی
- نظارت بر نحوه عقد قراردادهای منعقده بین دانشگاه و اشخاص حقیقی و حقوقی و تنظیم متن قراردادهای منعقده برای واحدهای مختلف.
- نظارت بر حسن اجرای مفاد حقوقی مندرج در متن قراردادها.
- حضور در جلسات دادگاه در مورد پرونده های مرتبط با دانشگاه و استماع اظهارات، رد یا قبول آن از نظر مسائل حقوقی.
- مطالعه و بررسی قوانین و مقررات و ارائه پیشنهادات به منظور برقرار نمودن رویه واحد حقوقی.
- پیگیری مسائل حقوقی و پرونده های ارجاعی در دادگاهها، دیوان عدالت اداری تا حصول نتیجه.
- انجام مشاوره و ارائه راهنمایی به واحدهای مختلف دانشگاه به منظور جلوگیری از اشتباهاتی که منجر به اختلافات حقوقی خواهند شد.
- تدوین اساسنامه ها و آیین نامه های مورد نیاز.
- همکاری و اقدام در زمینه تهیه و تنظیم آرشیو حقوقی و نگهداری و طبقه بندی مصوبات.
- تفکیک عرایض و شکایات واصله از مراجع ذیربط و ارجاع آن به واحدها و یا کمیته های تخصصی.
- تنظیم شکوائیه برعلیه اشخاص حقیقی و حقوقی معترض حقوق دانشگاه در زمینه های مختلف.
- انجام مکاتبات لازم با مراجع قضایی (اعم از دادگاه، نیروی انتظامی و ...).
- انجام سایر امور محوله از طرف مقام مافوق.
مدیریت طرح و توسعه
- انجام کلیه امور مربوط به تهیه و تدوین بودجه دانشگاه با هماهنگی معاونت اداری و مالی.
- همکاری با مدیران و روسای واحدها در امر تهیه و تنظیم بودجه.
- جمع آوری بودجه های پیشنهادی توسط واحدهای مختلف و بررسی برنامه ها و اعتبارات مورد پیشنهاد.
- تلفیق و تنظیم بودجه های پیشنهاد شده در قالب هدفها و خط مشی کلی دانشگاه.
- ابلاغ بودجه مصوب هر یک از واحدها (در صورت نیاز) و نظارت بر حسن اجرای آن از طریق مراقبت در نحوه مصرف اعتبارات و سنجش میزان پیشرفت عملیات در هر یک از واحدها.
- دفاع از بودجه پیشنهاد شده در مراجع رسیدگی.
- ابلاغ بودجه مصوب به هریک از واحدها و تخصیص اعتبارات مصوب در دورههای سه ماهه به واحدهای دانشگاه.
- نگهداری حساب و دفاتر اعتبارات بودجهای بر حسب فعالیت و برنامه های اجرائی دانشگاه و نظارت بر اجرای بودجه واحدها.
- بررسی و مبادله موافقت نامههای مربوط به فعالیتهای جاری و عمرانی.
- همکاری با معاونت اداری و مالی در پیش بینی نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاه.
- تهیه و تنظیم آمارهای لازم در باره فعالیتهای و نیروها و عوامل موجود در دانشگاه و واحدهای تابعه به منظور اعمال نظر صحیح و منطقی در مدیریت دانشگاه.
- بررسی مداوم وظایف سازمانی دانشگاه و واحدها و چگونگی گردش کار در آنها با توجه به برنامه توسعه دانشگاه.
- انجام بررسی های سازمانی و برآورد نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاه با همکاری مدیریت امور اداری.
- مطالعه و بررسی مستمر در سازمان و وظایف واحدهای تابعه به منظور تفکیک و تقسیم صحیح وظایف بین واحدها و جلوگیری از تکرار و تداخل وظایف دانشگاه.
- برنامه ریزی و ارائه طریق برای بهبود روشهای انجام کار و تحول اداری و بهره وری.
- تهیه و تنظیم نمودار سازمانی (تشکیلاتی) و تهیه و تنظیم پستهای سازمانی متناسب با وظایف و مسئولیتهای واحدهای تابعه دانشگاه با همکاری واحدهای ذیربط.
- برقراری ارتباط با کارشناسان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت تجدید نظر و تغییرات در سازمان و تشکیلات دانشگاه.
- تهیه و تنظیم شرح وظایف واحدها و همچنین شرح وظایف پستهای سازمانی دانشگاه و ابلاغ آنها به واحدها پس از تصویب توسط هیأت امنا.
- بررسی پیشنهادات واحدها در مورد تغییر و اصلاح پستهای سازمانی و شرح وظایف و تهیه گزارشات لازم و انجام اقدامات ضروری جهت رفع مشکلات سازمانی آنها.
- مطالعه و تشخیص نیازهای آموزشی و کارآموزی کارکنان غیر آموزشی و اجرای برنامه های آموزشی برای کارکنان مزبور.
- مطالعه و بررسی و همکاری در امر طبقه بندی مشاغل کارکنان.
- تشخیص و تعیین رشته شغلی پستهای سازمانی با توجه به طرحهای طبقه بندی مشاغل.
- شرکت فعال در شوراها کمیته ها و اظهار نظر پیرامون مسائل مربوط.
- برنامه ریزی برای تأمین فضاهای کالبدی دانشگاه به منظور توسعه و گسترش فضاهای آموزشی مورد نیاز و اقدام در مورد تأمین اعتبار عمرانی مورد نیاز.
- همکاری با معاونت اداری و مالی در برگزاری مناقصه و انعقاد قرارداد با شرکتهای مشاوره و پیمانکار برای طرحهای عمرانی.
- تهیه و تدوین طرح جامع دانشگاه و تأمین زمین و امکانات با در نظر گرفتن توسعه آموزش عالی
- نظارت بر حسن اجرای طرحهای عمرانی دانشگاه.
- بررسی صورت وضعیتها و موارد مالی طرحهای عمرانی.
- اجرای طرحهای امانی و مورد نیاز دانشگاه.
- برنامه ریزی و تأمین لوازم و مصالح مورد نیاز طرحهای عمرانی.
- نظارت بر اجرای طرحهای ساختمانی و تأسیساتی و همچنین تعمیرات اساسی و نگهداری ساختمانهای واحدهای مختلف دانشگاه.
- پیشنهاد بودجه های عمرانی دانشگاه برای تصویب در بودجه سالانه کشور.
- تهیه نقشه طرحهای عمرانی دانشگاه.
- جمع آوری اطلاعات لازم برای تنظیم بودجه طرحهای عمرانی دانشگاه.
- بررسی طرحهای عمرانی و پیشنهادات واحدهای دانشگاه برای توسعه و عمران با توجه به اولویتها، امکانات و اعتبارات مصوب بر اساس بخشنامه ها و دستورالعملهای مصوب و پیگیری بودجه پروژههای عمرانی تا مرحله نهایی.
- انجام سایر امور محوله از طرف مقام مافوق.
معاونت آموزشی
- اداره کلیه امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه.
- مطالعه و اتخاذ تصمیم در مورد مسائل آموزشی با کمک مسئولان ذیربط.
- نظارت بر اجرای مقررات و آیین نامه های آموزشی از طریق گروه نظارت و ارزیابی دانشگاه.
- تدوین و پیشنهاد اصول اجرایی امور آموزش.
- نظارت بر حسن اجرای وظایف واحدهای تابعه.
- تنظیم دستور جلسات شورای آموزشی و شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه.
- برنامه ریزی امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی با همکاری واحدهای ذیربط.
- نظارت بر حسن اجرای برنامه ها و فعالیتهای آموزشی و دورههای تخصصی هر دانشکده و ارزیابی آن و ارائه گزارش لازم به هیات رئیسه.
- ارزیابی عملکرد آموزشی دانشجویان و انعکاس آن به ریاست دانشگاه و اعلام نتیجه ارزیابی به اعضای هیات علمی.
- اجرای دوره های کوتاه مدت آموزشی و تخصصی.
- برنامه ریزی گسترش دورههای تحصیلات تکمیلی دانشگاه.
- اداره کلیه امور آموزشی دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه.
- نظارت بر اجرای مقررات آموزشی دوره های تحصیلات تکمیلی.
معاونت پژوهش و فناوری
- انجام کلیه امور پژوهشی و فناوری دانشگاه.
- برنامه ریزی در امور پژوهشی و فناوری و نظارت بر وظایف مربوط.
- انجام بررسی های لازم و اتخاذ تصمیم در مورد فعالیتهای پژوهشی.
- انجام مطالبات لازم در زمینه ارزشیابی فعالیتهای پژوهشی و ارزیابی عملکرد پژوهشی سالانه دانشگاه.
- تماس با موسسات داخلی و خارجی به منظور همکاری در امور پژوهشی و مبادله خدمات علمی.
- اداره امور واحدهای پژوهشی تابعه و وابسته دانشگاه.
- همکاری با دفتر ریاست، روابط عمومی و گروه همکاریهای علمی و بین المللی دانشگاه در ارائه خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی و برگزاری سمینارها و کنفرانسهای علمی و اجرای کلیه امور قراردادهای تحقیقاتی و خدماتی بین دانشگاه و سایر موسسات.
- همکاری در اجرای دوره های کوتاه مدت پژوهشی برای موسسات غیر دانشگاهی.
- نظارت بر کلیه امور پژوهشی دانشگاه، کتابخانه و بانکهای اطلاعاتی.
- برنامه ریزی جهت استفاده اعضای هیأت علمی از فرصتهای مطالعاتی داخل و خارج برابر ضوابط مصوب.
- تهیه برنامه های پژوهشی دانشگاه و ارائه اهداف و تعیین اولویتهای پژوهشی در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت برای طرح در شورای پژوهشی دانشگاه.
- بررسی و ارزیابی فعالیتهای پژوهشی و فناوری دانشگاه در چار چوب برنامه های رشد و توسعه کشور در بخش آموزش عالی برای طرح در هیأت رئیسه.
- تلاش برای فرهنگ سازی علمی و ارتقای جایگاه انجمنهای علمی در بین اساتید، دانشجویان، مسولین و نیز در سطح جامعه.
- برگزاری نشستها، گردهمایی های تخصصی و کارگاههای آموزشی به منظور تبادل نظر، ارائه یافته های پژوهشی و تبادل تجربیات و افزایش دانش در خصوص راهبردی بهتر انجمنهای علمی.
- سازماندهی و ایجاد هماهنگی در بخشهای دانشجویی دانشگاهی و واحد انجمنها و همکاری با آنها در برنامه ها و فعالیتهایشان.
- تهیه گزارشهای لازم و اطلاع رسانی از وضعیت، برنامه ها و فعالیتهای انجمنها از طریق نشریات و نیز سایتهای خبری دانشگاهی و غیر دانشگاهی.
- نظارت بر تشکیل انجمنهای علمی دانشکدهها و انتخابات و فعالیتها بطور مستمر.
- ارزیابی سالیانه از فعالیتها و اقدامات انجمنها و تقدیر و تشویق انجمنهای برتر در عرصههای فعالیتی نظیر تیمهای مسابقات علمی، نشریات، برگزاری همایشها و سخنرانیهای علمی و ... .
- تدوین آیین نامه ها، دستورالعملها و انجام امور دبیرخانه کمیته نظارت و حمایت از انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه.
- تشکیل کمیته های علمی- صنعتی با سازمانهای مختلف و واحدهای صنعتی.
- انجام امور مربوط به همکاریهای علمی و تحقیقاتی با بخش صنایع کشور.
- برقراری ارتباط با صنایع و کارخانجات برای عقد قرارداد در مورد طرحهای علمی و تحقیقاتی به منظور تقویت ارتباط صنعت با جامعه.
- برنامه ریزی و سیاستگذاری در خصوص کارآموزی دانشجویان.
- سیاستگذاری و تشویق اعضای هیأت علمی برای پژوهشهای کاربردی و فن بازاریابی پژوهش.
- برنامه ریزی در خصوص اشاعه فرهنگ کارآفرینی در بین اعضای هیأت علمی و دانشجویان.
- برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه ترویج کارآفرینی و آشنایی دانش آموختگان با مفهوم کارآفرینی.
- ارائه خدمات آموزشی، ترویجی در زمینه کارآفرینی برای اعضای هیأت علمی به دانشجویان و دانش آموختگان.
- حمایت از کارآفرینان به عنوان الگو برای دانشجویان.
- هدایت دانشجویان برای کاربردی نمودن تخصص خود.
- آشنا نمودن دانشجویان به کلیه زمینه های شغلی موجود در جامعه.
- همفکری با مدیران گروههای آموزشی به منظور ترغیب آنها به تأسیس دوره های میان رشتهای کاربردی.
- برگزاری دورها و سمینارهای کوتاه مدت برای افزایش دانش کاربردی.
- انجام مکاتبات و امور مربوط به معرفی دانشجویان به ادارات و دستگاههای مختلف برای انجام دوره کارآموزی در چار چوب مقرارات شناسایی واحدهای صنعتی و تولیدی و معرفی آنها به دانشگاهیان.
- شناسایی واحدهای صنعتی و تولیدی و معرفی آنها به دانشگاهیان.
- ایجاد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی.
- تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی- کاربردی.
- توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط دانش محور.
- تسهیل در انتقال دانش و تکنولوژی از مراکز دانشگاهی به دیگر مراکز جامعه.
- انجام بررسی و اقدامات لازم در امر پاسخگویی به نیازهای جامعه در مراکز علمی و کارآفرینی.
مدیریت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی
- دبیری شورای آموزشی و شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه و تنظیم و تدوین مصوبات این شوراها.
- تهیه و تنظیم و نگهداری برنامه های مصوب آموزشی دانشجویان در کلیه دورههای مقاطع مختلف تحصیلی و مقررات مربوط به صورت کاتالوگ های معرفی دورههای کلیه مقاطع مختلف تحصیلی.
- تهیه و ابلاغ تقویم دانشگاه و نظارت بر تنظیم برنامه های هفتگی و امتحانی دروس دوره های مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه.
- نظارت بر حسن اجرای آئین نامه ها، بخشنامه ها و مصوبات آموزشی در واحدهای ذیربط و نظارت بر اداره خدمات آموزشی در واحدهای تابعه.
- رسیدگی به مشکلات دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی و برآورد نارسائی های آئین نامه ها و مصوبات و پیشنهاد راه حل به معاونت آموزشی دانشگاه.
- همکاری با مسئولین دانشگاه و وزارتخانه در امر برگزاری امتحانات ورودی دانشگاهها و ....
- نظارت بر اجرای آئین نامه ها در خصوص انتقال و میهمانی دانشجویان.
- استفاده از آمار و اطلاعات جهت نظارت و ارزیابی دانشجویان جدید الورود و دانش آموخته مقاطع مختلف تحصیلی.
- نظر خواهی از دانشکدهها در خصوص تغییرات برنامه های آموزشی.
- انجام امور ثبت نام و امتحانات دانشجویان در کلیه مقاطع مختلف تحصیلی بر اساس سیاستهای متخذه.
- دریافت لیست پذیرفته شدگان از سازمان سنجش آموزش کشور.
- اعمال دستورالعملهای صادره در خصوص ثبت نام پذیرفته شدگان در هر ترم.
- همکاری با دانشکدهها در تهیه برنامه های هفتگی و ارسال آن به واحد رایانه و تهیه کد دروس.
- انجام امور مربوط به نظام وظیفه پذیرفته شدگان.
- پاسخگویی به سوالات دانشجویان در زمینه امور آموزشی.
- انجام امور مربوط به صدور گواهی، معرفی نامه و سایر مکاتبات.
- تهیه آمار و اطلاعات مربوط به دانشجویان و تنظیم قرارداد دانشجویان بورسیه.
- ارائه گزارشات لازم از وضعیت دانشجویان بورسیه به موسسه بورس دهنده.
- ابلاغ برنامه های امتحانی بر طبق تصمیمات متخذه به گروههای آموزشی و نظارت بر امر امتحانات پایان ترم.
- دریافت لیست نمرات و حضور و غیاب و ارسال آن به واحد رایانه و تهیه کارنامه تحصیلی دانشجویان.
- انجام امور مربوط به تطبیق واحدها و راهنمایی دانشجویان در زمینه انتخاب دروس.
- انجام امور مربوط به آزمون تحصیلات تکمیلی با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور.
- کنترل وضعیت آموزشی کلیه دانش آموختگان از جهت رعایت تقسیم بندی دروس تعیین شده، کنترل نمرات مکتسبه و اعمال آیین نامه های مربوط.
- صدور گواهی های موقت دانش آموختگان.
- تهیه آمار دانش آموختگان در پایان هر ترم و ارائه آن به مسئولیین ذیربط.
- ارسال تأییدیه فارغ التحصیلی به دانشگاهها و مراکز دولتی.
- حفظ و نگهداری سوابق تحصیلی دانش آموختگان.
- برنامه ریزی در جهت شکوفایی استعدادهای دانشجویان خارج از قلمرو رسمی دانشگاه.
- طراحی و تدوین دروس مجازی.
- تدوین آئین نامه های دروس مجازی.
- آشنا نمودن مسئولین و اعضای هیات علمی با آموزش مجازی.
- انجام مطالعات و پژوهشهای مورد نظر شورای هدایت استعدادهای درخشان و ارائه نظرات کارشناسی و مشورتی به شورای مزبور.
- تهیه و تدوین طرحها، برنامه ها و آیین نامه ها برای تحقق اهداف و وظایف شورای هدایت استعدادهای درخشان.
- تهیه برنامه کار، تنظیم دستور جلسات و صورتجلسات شورای هدایت استعدادهای درخشان.
- ابلاغ مصوبات شورای هدایت استعدادهای درخشان و پیگیری امور مربوط به آن.
- برقراری سیستم نظارت و کنترل بر اجرای مصوبات شورای هدایت استعدادهای درخشان و ارزیابی نتایج حاصله از اجرای آنها و ارائه گزارشهای مربوط.
- بررسی و مطالعه درباره روشهای شناسایی استعدادهای درخشان.
- بررسی و تدوین برنامه های آموزشی و پژوهشی برای شکوفا سازی استعدادهای درخشان و هدایت استعدادهای درخشان به سوی اولویتهای کشور در حوزه علوم و فناوری.
- بررسی و ارائه راه کارهای لازم برای اشتغال مناسب استعدادهای درخشان.
- بررسی عوامل خروج استعدادهای درخشان از کشور و ارائه راه کارهای جذب استعدادهای ایرانی خارج از کشور.
- ارائه خدمات مشاورهای و اطلاع رسانی و استعدادهای درخشان.
- انتشار آثار علمی در زمینه استعدادهای درخشان.
- تهیه بانکهای اطلاعاتی در زمینه استعدادهای درخشان.
- حمایت مادی و معنوی از استعدادهای درخشان و دانشجویان ممتاز.
- توزیع اعتبارات مربوط به استعدادهای درخشان به دانشگاهها و موسسات پژوهشی انجمنهای علمی مجری برنامه های شکوفا سازی استعدادهای درخشان.
- ارائه گزارش عملکرد سالانه به شورای هدایت استعدادهای درخشان.
- بررسی مشکلات دانشجویان استعدادهای درخشان و انجام اقدامات لازم درخصوص رفع مشکلات آنها با هماهنگی مسئولین ذیربط دانشگاه.
- انجام سایر امور محوله از سوی مقام مافوق.
مرکز امور رایانه
- اداره فعالیتهای مربوط به خدمات رایانهای و برقراری ارتباط با شبکه های رایانهای داخلی و خارجی.
- مدیریت و پشتیبانی شبکه داخلی.
- ایجاد بانک اطلاعاتی دانشگاه.
- حمایت و پشتیبانی از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه.
- برقراری ارتباط دانشگاه با شبکه جهانی اینترنت، نگهداری و پشتیبانی سرورهای اینترنت.
- برنامه ریزی برای خرید پایگاههای اطلاعاتی دیجیتالی و انتخاب منابع لاتین مورد نیاز دانشگاه.
- ارائه مشاوره به دانشکده ها در مورد خرید قطعات سخت افزاری و موارد مشابه.
- نظارت بر تهیه و تامین نرم افزارهای مورد استفاده در واحدهای مختلف دانشگاه.
- طراحی و پیاده سازی سیستمهای نرم افزاری دانشگاه مجازی.
- طراحی سیستمهای سخت افزاری دانشگاه مجازی.
- راه اندازی پایلوت دانشگاه مجازی در دانشگاه.
- ارائه استانداردهای آموزش الکترونیک.
- برگزاری کلاسهای آموزشی نرم افزار و سخت افزار برای دانشجویان و دورههای آموزشی لازم برای کارکنان بر طبق مصوبات دانشگاه.
- ارائه خدمات رایانهای به واحدهای مختلف دانشگاه.
کتابخانه و مرکز اسناد
- پیش بینی اعتبارات لازم جهت انجام امور سفارش، خرید کتب و نشریات مورد نیاز کتابخانه های دانشگاه.
- تهیه و تکثیر نوارهای صوتی و تصویری در زمینههای مختلف مانند سمینارها و کنفرانسها برای استفاده دانشجویان.
- انجام امور مربوط به چاپ و انتشارات دانشگاه.
- حفظ و حراست از کتابهای نایاب، اسناد و مدارک تاریخی و قدیمی موجود در دانشگاه.
- تجلید کتابها و نشریات و سایر مدارک علمی و تحقیقی موجود در کتابخانه به تشخیص مسئول بخش مربوط.
- تهیه گزارشهای لازم از فعالیتهای کتابخانه و ارائه آن به مراجع ذیصلاح.
- تهیه کتب درسی و کمک درسی برای رشته های مختلف آموزشی دانشگاه.
- احیا و نشر متون کهن معتبر و ممتاز.
- مبادله کتاب و نشریات ادواری و اسناد با مجامع و مراکز علمی و فرهنگی و موسسات آموزشی و پژوهشی داخلی و خارجی.
- همکاری با موسسات و مجامع ملی و بین المللی.
- جمع آوری، ذخیره، نگهداری و در دسترس قرار دادن کتب و مجلات و نشریات علمی و فنی.
- طبقه بندی و فهرست نویسی و آماده سازی کتب و نشریات برای تسهیل در امر دسترسی به آنها.
- برقراری ارتباط با مراکز و مجامع علمی، کتابخانهها و مراکز نشر کتب و ... در داخل و خارج از کشور به منظور ایجاد یک سیستم منظم و کار آمد کتابداری.
- ایجاد هماهنگی بین کتابخانه های فرعی دانشکده ها و گروها و نظارت بر کار آنها.
- آموزش و آشنا سازی کارکنان جدیدالاستخدام با امر کتابداری.
- اداره امور مربوط به فعالیتهای سمعی و بصری دانشگاه با همکاری واحدهای ذیربط.
- تهیه خلاصه کتب و مقالات علمی.
- انجام امور مربوط به سفارش و خرید کتب، نشریات و سایر منابع از داخل و خارج از کشور.
معاونت اداری و مالی
- همکاری با رئیس دانشگاه در اجرای هر چه بهتر وظایف مربوط به واحدهای ستادی دانشگاه.
- رسیدگی به هدفهای اجرایی دانشگاه و چگونگی گردش کارها و روشهای کار در واحدهای مختلف.
- ایجاد هماهنگی بین فعالیتهای مربوط به واحدهای تحت پوشش و اظهار نظر در خصوص رفع مشکلات موجود.
- نظارت بر حسن اجرای کلیه قوانین و مقررات مربوط به امور اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی دانشگاه.
- ارائه گزارشهای توجیهی لازم به رئیس دانشگاه در خصوص وظایف مربوط به واحدهای تحت نظر.
- اتخاذ تصمیم در مورد برنامه کار واحدهای تابعه.
- شرکت در شوراها، کمیسیونها، جلسات، و اظهار نظر در مورد مسائل مختلف اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی در چارچوب مقررات و حفظ مسائل دانشگاه.
- نظارت، همکاری و اظهار نظر در تهیه و تنظیم بوجه سالیانه دانشگاه و پیشنهاد آن به مقامات و مراجع زیربط.
- تهیه و اجرای طرحهای رفاهی کارکنان با توجه به امکانات دانشگاه.
- انجام امور استخدامی و تامین نیروی انسانی دانشگاه طبق مقررات و ضوابط مربوط با هماهنگی مدیریت طرح و توسعه.
- بررسی و پیشنهاد مقررات مربوط به امور استخدامی اعضاء هیأت علمی به مراجع ذیصلاح.
- همکاری با دیگر معاونتها و واحدهای مستقل دانشگاه در جهت تحقیق اهداف آموزشی و پژوهشی و دانشجویی آن.
- نظارت بر انجام امور نگهبانی و انتظامی با همکاری واحد حراست دانشگاه.
مدیریت امور اداری
- اجرای سیاستها و خط مشیهای دانشگاه در زمینه های مربوط به امور اداری، استخدامی و پیشتیبانی.
- نظارت بر حسن انجام فعالیتهای واحدهای تابعه.
- تهیه و تنظیم آیین نامه ها، بخشنامه و دستورالعملهای اداری لازم جهت ارائه به مقامات ذیربط بر اساس ضوابط دانشگاه و ابلاغ آن به کلیه واحدها پس از تایید.
- مراقبت در اجرای مقررات انضباطی و رسیدگی به تخلفات کارکنان و ارجاع مراتب به هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری.
- مطالعه و بررسی رسته های شغلی مشاغل دانشگاهی و ارائه نظرات و پیشنهادات اصلاحی به مراجع ذیربط با همکاری مدیرت طرح و توسعه.
- ایجاد و نگهداری بانک اطلاعاتی پرسنلی و سوابق خدمتی و اداری کلیه پرسنل دانشگاه.
- برنامه ریزی در جهت تأمین نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاه و ارائه طرحها و پیشنهادهای لازم و همچنین انجام به استخدام آنها اعم از هیأت علمی و غیر هیأت علمی.
- پیش بینی ترفیع و تغییر گروه سالانه کارکنان با کمک واحدهای مربوط.
- همکاری با واحد حراست در زمینه حفاظت از ساختمانها، اموال و تاسیسات.
- انجام تدارکات و تأمین وسایل و تجهیزات مورد نیاز واحدهای مختلف دانشگاه و سفارش آن از داخل و خارج کشور با هماهنگی کامل واحدهای ذیربط.
- شرکت در جلسات تهیه و تنظیم بودجه پرسنلی کارکنان.
- نظارت در انجام کلیه امور خدماتی دانشگاه و ارائه آن به واحدهای مختلف.
- انجام امور مربوط به قراردادهای دانشگاه با هماهنگی مسئولین ذیربط.
- تهیه طرحهای مربوط به رفاه عمومی کارکنان و نظارت بر حسن اجرای طرحهای مزبور.
- برنامه ریزی و نظارت بر روشهای مطلوب اداره امور استخدامی دانشگاه.
- نظارت بر اجرای صحیح مقررات استخدامی و ارائه راهنمایی های لازم.
- همکاری در امر تهیه و تنظیم یا اصلاح مجموعه شرح وظایف، نمودار و پستهای سازمانی دانشگاه با مدیریت طرح و توسعه.
- نظارت بر امور حضور و غیاب، ورود و خروج و انتظامات دانشگاه و طرح تمام وقت کارکنان، اضافهکاری و انتصاب کارکنان (هیأت علمی و غیر هیأت علمی).
- مشارکت در جلسات و کمیسیون های مختلف و اظهار نظر و ارائه پیشنهادات لازم.
- رسیدگی به امور رفاهی و بازنشستگی کارکنان و اتخاذ تصمیمات لازم.
- نظارت بر امر ارزشیابی واحدهای تابعه.
مدیریت امور مالی
- انجام کلیه امور مالی دانشگاه طبق مقررات.
- دریافت و وصول درآمدهای عمومی و اختصاصی دانشگاه.
- تهیه و تنظیم اطلاعات مالی لازم در موارد مختلف دریافت ها، پرداختها و اعتبارات و تعهدات، نگهداری دفاتر اعتبارات و تهیه گزارشات لازم جهت مقامات ذیربط.
- رسیدگی به اسناد و سیستم های حقوق و مزایای کارکنان از نظر انطباق با مقررات.
- همکاری در تهیه و تدوین بودجه جاری و عمرانی دانشگاه.
- نگهداری و تنظیم اسناد مالی.
- رسیدگی به اسناد مالی دانشگاه از حیث تطابق مقررات و آئین نامه های مالی.
- نظارت بر مصرف صحیح اعتبارات از طریق رسیدگی قبل و بعد از آن.
- اعمال نظارت در حفظ و نگهداری و تنظیم دفاتر اموال و مراقبت در اجرای قوانین و مقررات مربوط به آئین نامه های اموال دولتی و نحوه استفاده از آنها.
- تهیه و تنظیم گزارشهای عملکرد مالی جهت ارائه به معاونت اداری و مالی.
- تنظیم برنامه کار واحدهای تابعه و کنترل و نظارت کار آنها.
- انجام سایر امور محوله از طرف مقام مافوق.
معاونت دانشجویی و فرهنگی
- اداره کلیه امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه.
- برنامه ریزی برای گسترش و تعمیق ارزشهای اسلامی و انقلابی در همه سطوح دانشگاه.
- مطالعه و اتخاذ تصمیم درباره مسائل و مشکلات دانشجویی.
- نظارت بر فعالیتهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه.
- نظارت بر واحدهای تحت نظر به منظور حصول اطمینان از حسن اجرای وظایف آنها.
- ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت لازم میان نهادهای مختلف عقیدتی، فرهنگی و سیاسی دانشجویی از طریق تشکیل جلسات با دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری، جهاد دانشگاهی و انجمن اسلامی.
- برنامه ریزی و نظارت بر امر بهداشت و درمان و مشاوره دانشجویان.
- برنامه ریزی و نظارت بر برنامه های ورزشی و تربیت بدنی دانشگاه.
- نظارت بر امور رستوران، خوابگاهها و ورزشگاهها از نظر رعایت اصول بهداشت و حفظ نظم داخلی.
- برنامه ریزی و نظارت بر اجرای فعالیتهای فوق برنامه برای شکوفایی بیشتر فعالیتهای فکری، فرهنگی و هنری دانشجویان.
- فراهم آوردن زمینه ترغیب نیروهای دانشگاهی به حضور در صحنه های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی جامعه.
- گسترش روابط میان اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه و نظارت بر جلسات گفت و شنود بین اساتید و دانشجویان.
- تدوین و پیشنهاد اصول کلی برنامه های مختلف دانشجویی دانشگاه از جمله مشاوره دانشجویی و نظارت بر حسن اجرای آن.
- تهیه و پیشنهاد آئین نامه های مختلف دانشجویی با کمک مسئولان ذیربط و نظارت بر حسن اجرای آن.
- انجام کلیه امور که در آئیننامههای دانشگاه به معاونت دانشجویی و فرهنگی محول گردیده است.
- مطالعه و اتخاذ تصمیم درباره مسائل و مشکلات دانشجویی.
- نظارت بر اجرای قوانین و مقررات آئین نامه های دانشجویی.
- ایجاد ارتباط و همکاری هرچه بیشتر با مراکز، موسسات و نهادهای فکری، فرهنگی و انقلابی برای شکوفایی بیشتر فعالیتهای مزبور.
- نظارت بر برنامه ریزی برای توسعه آموزشهای عقیدتی، سیاسی، اخلاقی و فرهنگی از طریق برگزاری کلاسهای آموزشی، سمینارها و مجامع فرهنگی، فکری، سیاسی دانشگاهی و نظارت بر آنها و بهره وری هماهنگ از توان موجود نهادهای اسلامی و انقلابی.
- ارزیابی وضعیت کلی اعتقادی، سیاسی و اخلاقی نیروهای دانشگاهی و گزارش آنها به هیأت رئیسه و شورای دانشجویی و فرهنگی دانشگاه.
- تلطیف و سالم سازی روابط عمومی میان استادان، دانشجویان و کارکنان و برنامه ریزی برای استفاده بهتر نیروهای دانشگاهی از امکانات فرهنگی و هنری.
- پیشنهاد برنامه های لازم به شوراهای دانشجویی و فرهنگی و پیگیری وظایف محوله.
مدیریت اموردانشجویی
- تهیه و تدوین برنامههای مختلف در زمینه امور دانشجویی.
- اجرای سیاستها و خط مشیهای تعیین شده درخصوص امور رفاهی و خوابگاههای دانشجویان.
- تنظیم برنامه های لازم جهت برقراری ارتباط مناسب بین اساتید و دانشجویان.
- برنامه ریزی جهت اسکان دانشجویان و تنظیم ضوابط آن و همچنین تأمین و اداره خوابگاههای دانشجویی و مراقبت در مسائل انضباطی آنها.
- انجام خدمات مربوط به ارائه کمکهای مالی و وامهای دانشجویی به دانشجویان واجد شرایط.
- انجام امور مربوط به تسویه حساب وامهای صندوق رفاه دانشجویان.
- نظارت و هماهنگی در کلیه امور دانشجویی دانشکدهها و گروههای آموزشی.
- نظارت بر حسن اداره سلف سرویس و خوابگاههای دانشجویی از لحاظ کیفیت و کمیت، تغذیه و بهداشت محیط.
- برنامه ریزی جهت بکارگیری دانشجویان در امور مختلف.
- برنامه ریزی در جهت استفاده مطلوب از اوقات فراغت دانشجویان و سالم سازی جسم و روح آنها.
- نظارت بر انجام امور مشاوره و ارائه راهنمائیهای لازم در زمینه های تحصیلی، شغلی و شخصی به دانشجویان.
- انعکاس نظرات و پیشنهادات دانشجویان به مقامات مسئول دانشگاه.
- بررسی نیازهای پرسنلی، تدارکاتی و تجهیزاتی واحدهای تابعه و انعکاس به مراجع ذیربط دانشگاه و یا سایر مراجع.
- برنامه ریزی برای برگزاری المپیادهای ورزشی و جشنوارههای ورزشی درون دانشگاهی.
- انتخاب مربیان ورزش برای رشته های مختلف ورزشی فعال در طول سال تحصیلی.
- نظارت بر عملکرد مربیان ورزشی و کنترل کارکرد آنها.
- اجرای سیاستها و خط مشی های تعیین شده در خصوص فعالیتهای ورزشی.
- برنامه ریزی و تنظیم برنامه های ورزشی دانشجویان و کارکنان و نظارت بر حسن اجرای آنها.
- ایجاد تسهیلات لازم و همچنین تشویق و ترغیب دانشجویان و کارکنان دانشگاه جهت شرکت در فعالیتهای ورزشی.
- نظارت بر امور نگهداری و بهره برداری از تاسیسات، میادین و امکانات ورزشی دانشگاه با همکاری واحدهای ذیربط.
- پیش بینی و نظارت بر تهیه وسایل ورزشی مورد نیاز دانشجویان و کارکنان.
- برگزاری مسابقات ورزشی و نظارت بر حسن اجرای آنها.
- ارزشیابی کار دانشجویان در مورد واحد ورزشی از طریق انجام آزمونهای لازم.
- اداره کلیه امور تربیت بدنی دانشجویان دانشگاه.
- فراهم آوردن تسهیلات لازم برای گسترش و تعمیم رشته های مختلف ورزشی در دانشگاه.
- پیشنهاد برنامههای لازم به شورای ورزشی و تنظیم صورتجلسات آن و اجرای برنامههای مربوط.
- انجام سایر امور محوله درصورت لزوم.
مدیریت امور فرهنگی و فوق برنامه
- تهیه طرحهای فوق برنامه در زمینههای فرهنگی، علمی، تحقیقاتی، ورزشی، هنری.
- تشکیل گروههای دانشجویی در رشته های مختلف هنری بر اساس قوانین مصوب.
- تهیه و اجرای طرحهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه.
- ایجاد ارتباط و همکاری با مراکز و نهادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی کشور.
- تهیه برنامه های مختلف و تشویق و ترغیب دانشجویان، اساتید و کارکنان به شرکت در برنامه ها و مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم و همچنین شرکت در فعالیتهای هنری، اردوها و جشنوارهها.
- انتشار و ترویج ارزشهای اسلامی از طریق تهیه فیلم و عکس.
- جمع آوری و فراهم آوردن نشریات هنری، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور به منظور استفاده دانشجویان و ایجاد آرشیو مربوط.
- برنامه ریزی و برگزاری اردوهای آموزشی، فرهنگی، زیارتی و هنری برای دانشجویان.
- برگزاری مسابقات داخل دانشگاه و تشویق و ترغیب دانشجویان برای شرکت در مسابقات و جشنواره های فرهنگی و هنری.
- برگزاری جشنهای فارغ التحصیلی دانشجویی با همکاری مسئولین روابط عمومی.
- زمینه سازی و بسترسازی فعالیتهای فرهنگی دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه، متناسب با اهداف وظایف فرهنگی معاونت دانشجویی و فرهنگی.
- تهیه گزارشهای مستمر از فعالیتهای انجام یافته.
- برقراری ارتباط با واحدهای مختلف دانشگاه به منظور ایجاد هماهنگی در فعالیتهای فوق برنامه در ارتباط با اهداف دانشگاه.
وظایف دانشکدهها
- تهیه و تنظیم برنامههای آموزشی و تحقیقاتی رشته های مربوط در مقاطع مختلف تحصیلی با هماهنگی معاونت آموزشی.
- آموزش نظری و عملی دانشجویان رشته های مربوط مطابق با سرفصلهای دروس و با توجه به ضوابط و سیاستهای کلی آموزشی ابلاغی از ناحیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه.
- نظارت مستقیم بر حسن انجام وظایف مدیران گروه های آموزشی ذیربط.
- تهیه و تنظیم جدول برنامه درسی اعضاء گروههای آموزشی با هماهنگی معاونت آموزشی.
- رسیدگی به مشکلات درسی و آموزشی دانشجویان و ارائه راهنماییهای لازم.
- بررسی و پیشبینی نیازهای پرسنلی، تجهیزاتی و وسایل و لوازم و پیگیری درخصوص تأمین نیازهای سالیانه دانشکده با همکاری معاونت اداری و مالی دانشگاه.
- ایجاد هماهنگی در اتخاذ تصمیمات شوراهای گروههای آموزشی و پژوهشی وابسته.
- شرکت در شوراهای آموزشی، پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده و دانشگاه.
- تنظیم برنامه کاری کارکنان دانشکده.
- نظارت بر حسن اجرای امور توسط کارکنان و ارزیابی مستمر کارکنان و همچنین ارائه راهنمایی های لازم در صورت لزوم.
- ارائه خدمات آموزشی و تحقیقاتی به سازمانها و بخشهای صنعتی و غیره بر اساس سیاستهای دانشگاه.
- تهیه گزارشات و ارائه آمار و اطلاعات مورد نیاز به مقامات مسئول دانشگاه.
- تشکیل و نگهداری پرونده های پرسنلی و تحصیلی دانشجویان با هماهنگی واحدهای ذیربط.
وظایف رئیس دانشکده
- نظارت بر حسن اجرای مصوباتی که از طریق رئیس دانشگاه ابلاغ میشود و ایجاد زمینه های مناسب برای رشد استعدادهای تحصیلی.
- ایجاد هماهنگی در امور آموزشی و پژوهشی، اداری و مالی و فرهنگی دانشکده.
- نظارت بر حسن اجرای وظایف آموزشی، پژوهشی اعضای هیات علمی دانشکده.
- ارزیابی و هماهنگ کردن کلیه فعالیتهای واحدهای تابعه دانشکده.
- پیشنهاد بودجه سالانه دانشکده به رئیس دانشگاه.
- نظارت بر کار شورای آموزشی و پژوهشی و ... دانشکده.
- ارزیابی کار سالانه دانشکده و ارائه گزارش آن به رئیس دانشگاه.
- بررسی صلاحیت مدیران و یا معاونان گروهها و اظهار نظر درباره آنان.
وظایف گروههای آموزشی
- هماهنگ ساختن فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در رشته مربوط.
- تنظیم برنامه های آموزشی که برای تدریس در آن رشته لازم است.
- نظارت بر نحوه ارائه دروس و بررسی و اظهارنظر در مورد متون درسی و محتوای دروس بر اساس برنامه ها و سرفصلهای مصوب.
- اظهارنظر درباره ساعات تدریس و تحقیق اعضا گروه.
- اظهار نظر در خصوص پذیرش دانشجویان انتقالی و میهمان و تعیین کمبود واحدهای درسی آنان.
- بررسی طرحهای تحقیقی و پیشنهاد به شورای آموزشی-پژوهشی دانشکده.
- اظهارنظر درباره بورسها و ماموریتهای اعضای گروه و پیشنهاد آن به شورای آموزشی-پژوهشی دانشکده.
- پیش بینی نیاز گروه به استخدام اعضای هیات علمی متخصص و اظهارنظر در مورد صلاحیت علمی نامزدهای استخدام برای طی مراحل قانونی.
- ارزیابی سالانه کارگروه برای طرح در شورای آموزشی-پژوهشی دانشکده.
- برنامه ریزی در مورد دروس طبق اختیاراتی که شورای عالی برنامهریزی تفویض کرده است.
- بررسی و اعلام نظر برای اصلاح سر فصلها و تجدید نظر در عنوان درسها (از حیث اصلی یا اختیاری بودن) و همچنین تعیین محتوی دروس با توجه به آخرین پیشرفتهای علمی برای تصویب در شورای ذیربط.
تبصره ۱- اظهار نظر در مورد تقاضای استخدام جدید، ارتقای اعضای هیات علمی، ارزیابی سالانه اعضای هیات علمی، بورسها و فرصتهای مطالعاتی در هر گروه به وسیله کمیته یا کمیته هایی مرکب از استادان، دانشیاران و استادیاران منتخب آن گروه که سابقه خدمت بیشتر دارند و پس از تایید رئیس دانشکده به عنوان عضو کمیته های تخصصی تعیین میشوند، انجام میگیرد.
تبصره ۲- در دانشگاههای جدیدالتاسیس و گروههایی که تعداد اعضای هیات علمی استادیار و بالاتر آنها از ۳ نفر کمتر باشد، بررسی موارد مندرج در تبصره ۱ به عهده شورای آموزشی-پژوهشی دانشکده است.
وظایف مدیر گروه
- تهیه برنامه اجرایی وظایف آموزشی، پژوهشی و خدماتی ارائه شده از طریق گروه بر اساس خط مشی شورای دانشکده با مشورت اعضای گروه قبل از شروع نیمسال تحصیلی و گزارش آن به رئیس دانشکده.
- ابلاغ برنامه های اجرایی وظایف آموزشی، پژوهشی و خدماتی هر یک از اعضای گروه.
- نظارت بر کلیه فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و خدماتی گروه.
- تهیه جدول دروس هر نیمسال با همکاری اعضای گروه و تسلیم آن به رئیس دانشکده.
- تجدید نظر مستمر در برنامه ها با توجه به آخرین پیشرفتها و تغییرات و تحولات و تسلیم این برنامه ها به مراجع ذیصلاح.
- تشکیل و اداره جلسات شورای گروه و ارسال گزارش کار، مصوبات، پیشنهادات و نظریات جمعی گروه به رئیس دانشکده برای هماهنگی اجرایی یا طی مراحل قانونی و ابلاغ بخشنامه ها، آیین نامه ها و مصوباتی که رئیس دانشکده ارسال کرده است.
- پیشنهاد نیازهای مالی گروه به رئیس دانشکده.
- انجام کلیه مکاتبات رسمی گروه و پیشنهاد تهیه لوازم، کتب و نشریات مورد نیاز گروه به رئیس دانشکده.
- پیشنهاد طرحهای پژوهشی که گروه راساً یا با همکاری گروههای دیگر آمادگی انجام آن را دارد، به رئیس دانشکده برای تصویب در شوراهای پژوهشی دانشگاه.
- ارزیابی کار سالانه اعضای گروه و ارائه گزارش آن به رئیس دانشکده.
وظایف مراکز تحقیقاتی
- انجام پژوهشهای علمی و فنی بنیادی و کاربردی در کلیه زمینه های مربوط.
- ارائه خدمات تحقیقاتی به سایر سازمانها بر طبق اساسنامه مرکز و با توجه به سیاستهای عمومی و تحقیقاتی دانشگاه.
- بررسی مشکلات و پیش بینی نیازهای پرسنلی، تجهیزاتی مرکز و پیگیری در جهت تامین آنها از طریق مراجع و مقامات مسئول.
- ایجاد ارتباط با بخش صنعت در خصوص انجام پروژه های تحقیقاتی و افزایش روحیه خلاقیت و نوآوری.